Meyer sound- a hangok varázslója, 2. rész
részlet a new yorker magazinban, wizards of sound címen megjelent, alex ross által írt cikkből
A cikk előzménye:
Meyer Sound- A hangok varázslója 1.
John annyira elmerült a magyarázatban, hogy Helennek emlékeztetnie kellett, rá, egye meg a tányérján lévő rákot. “ Én vagyok az időbetartó ebben a csapatban” mondja Helen “ Ha estére San Franciscóban akarunk lenni, akkor el kell indulnunk 7:45-kor."
9 órára már átkeltünk a San Francisco öblön, hogy jelen legyünk egy Sound Box nevű eseményen, melyet a San Farancisco Symphony ad elő. Michael Tilson Thomas az orchestra zenei igazgatója, már jó ideje fontolgatja, hogy kisebb helyszíneken játszanának alkalmanként.
Azonban nagy kihívást jelentett a megfelelő helyszín megtalálása, ugyanis az új helyen is egy hatalmas terem akusztikáját szerették volna visszahallani. Végül 2013 végén Thomas a Meyer Soundhoz fordult, akik installálták a Constallation rendszert egy barlangszerű próbaterembe a Davis Symphony Hall-ba, hogy a San Francisco Symphony és a San Francisco Opera is használni tudja.
Joshua Gersen, aki aznap éjjel a karmester volt, a Meyer Sound hangrendszer bemutatásával indította a műsort. Összeütötte a két kezét és a csattanás gyönyörűen visszhangzott a térben, majd jelzett, hogy kapcsolják ki a berendezést. Hirtelen a csattanás visszhangja megszűnt és élettelen lett a terem. A közönségnek elállt a lélegzete majd tapsolni kezdtek. John Meyer a nézőtéren ült és mosolygott.
A Meyer Sound rendszer a klasszikus zenei világ kötelező elemévé vált San Franciscótól Berlinig. Sőt még a legendás bécsi Musikvereinben is- mely a három vagy négy legkiválóbban megépített koncert termek egyike- alkalmanként Meyer Sound kiegészítőket használnak. A Musikverein gazdag akusztikája szétmossa a beszédet, így amikor az előadás narrációt követel, mint például Prokofjev Péter és a farkasában a hanszórókból áradó beszéd kitűnően érthető és tiszta. A New World Centerben Miamiban, a New World Symphony székhelyén is a Constellation biztosítja a legteljesebb, legélethűbb kültéri hangzást, amit valaha is hallottam. Nincs az a digitális varázslat, mely arányban állna azzal az aranyló viharral, amelyet Beethoven vagy Mahlers műveinek rezgése kelt egy koncertteremben, mégis az audio történelemben a Meyer Sound által kerültünk a legközelebb a valódi élményhez.
John Meyer történetét egyébként igazi legenda övezi. 1943-ban született Oakland-ben. A szülei rádiójátékokat készítettek a KPFA-nél, mely egy Berkeley-ben található helyi rádió állomás volt. Így sokat bóklászott a rádió épületében, s az első hangmérnöki felfedezéseit is itt tette. A 60-as évek végétől egy hi-fi üzletben dolgozott, melyet Berkeley Custom Electronicnak hívtak. Egy nap, a blues énekes Steve Miller, aki nem rég érkezett Bay Area-ba, beszélgetésbe elegyedett John Meyerrel, aki szokásszerint arról panaszkodott milyen gyernge a rock-and-roll előadások hangzásra.
1967-ben a Monterey Pop Fesztiválon a Steve Miller Band már egy John Meyer által tervezett basszusgitár erősítő rendszerrel lépett fel, mely további hangerőt és új textúrát adott a basszushangzáshoz. Ugyan ebben az időszakban kezdett John és Helen találkozgatni. Helen ekkor orosz szakos hallgató volt a Californiai Egyetemen, de hamarosan lelkesen fordult John azon elképzelése felé, hogy az audio iparágat életképes üzletté tegye. Az első vállalkozás a Glyph nevű hangfal megalkotása volt, melynek tölcsérei négy és nyolc láb átmérőjűek voltak.
John Meyer fontos szerepet játszott a Greatfull Dead ünnepelt Wall of Sound hangfal rendszerének megtervezésében is. S ezek még “csak” a kezdeti lépések voltak.
Meyer Sound- A hangok varázslója 1.
John annyira elmerült a magyarázatban, hogy Helennek emlékeztetnie kellett, rá, egye meg a tányérján lévő rákot. “ Én vagyok az időbetartó ebben a csapatban” mondja Helen “ Ha estére San Franciscóban akarunk lenni, akkor el kell indulnunk 7:45-kor."
9 órára már átkeltünk a San Francisco öblön, hogy jelen legyünk egy Sound Box nevű eseményen, melyet a San Farancisco Symphony ad elő. Michael Tilson Thomas az orchestra zenei igazgatója, már jó ideje fontolgatja, hogy kisebb helyszíneken játszanának alkalmanként.
Azonban nagy kihívást jelentett a megfelelő helyszín megtalálása, ugyanis az új helyen is egy hatalmas terem akusztikáját szerették volna visszahallani. Végül 2013 végén Thomas a Meyer Soundhoz fordult, akik installálták a Constallation rendszert egy barlangszerű próbaterembe a Davis Symphony Hall-ba, hogy a San Francisco Symphony és a San Francisco Opera is használni tudja.
Joshua Gersen, aki aznap éjjel a karmester volt, a Meyer Sound hangrendszer bemutatásával indította a műsort. Összeütötte a két kezét és a csattanás gyönyörűen visszhangzott a térben, majd jelzett, hogy kapcsolják ki a berendezést. Hirtelen a csattanás visszhangja megszűnt és élettelen lett a terem. A közönségnek elállt a lélegzete majd tapsolni kezdtek. John Meyer a nézőtéren ült és mosolygott.
A Meyer Sound rendszer a klasszikus zenei világ kötelező elemévé vált San Franciscótól Berlinig. Sőt még a legendás bécsi Musikvereinben is- mely a három vagy négy legkiválóbban megépített koncert termek egyike- alkalmanként Meyer Sound kiegészítőket használnak. A Musikverein gazdag akusztikája szétmossa a beszédet, így amikor az előadás narrációt követel, mint például Prokofjev Péter és a farkasában a hanszórókból áradó beszéd kitűnően érthető és tiszta. A New World Centerben Miamiban, a New World Symphony székhelyén is a Constellation biztosítja a legteljesebb, legélethűbb kültéri hangzást, amit valaha is hallottam. Nincs az a digitális varázslat, mely arányban állna azzal az aranyló viharral, amelyet Beethoven vagy Mahlers műveinek rezgése kelt egy koncertteremben, mégis az audio történelemben a Meyer Sound által kerültünk a legközelebb a valódi élményhez.
John Meyer történetét egyébként igazi legenda övezi. 1943-ban született Oakland-ben. A szülei rádiójátékokat készítettek a KPFA-nél, mely egy Berkeley-ben található helyi rádió állomás volt. Így sokat bóklászott a rádió épületében, s az első hangmérnöki felfedezéseit is itt tette. A 60-as évek végétől egy hi-fi üzletben dolgozott, melyet Berkeley Custom Electronicnak hívtak. Egy nap, a blues énekes Steve Miller, aki nem rég érkezett Bay Area-ba, beszélgetésbe elegyedett John Meyerrel, aki szokásszerint arról panaszkodott milyen gyernge a rock-and-roll előadások hangzásra.
1967-ben a Monterey Pop Fesztiválon a Steve Miller Band már egy John Meyer által tervezett basszusgitár erősítő rendszerrel lépett fel, mely további hangerőt és új textúrát adott a basszushangzáshoz. Ugyan ebben az időszakban kezdett John és Helen találkozgatni. Helen ekkor orosz szakos hallgató volt a Californiai Egyetemen, de hamarosan lelkesen fordult John azon elképzelése felé, hogy az audio iparágat életképes üzletté tegye. Az első vállalkozás a Glyph nevű hangfal megalkotása volt, melynek tölcsérei négy és nyolc láb átmérőjűek voltak.
John Meyer fontos szerepet játszott a Greatfull Dead ünnepelt Wall of Sound hangfal rendszerének megtervezésében is. S ezek még “csak” a kezdeti lépések voltak.