Meyer Sound- A hangok varázslója- 1. rész
Részlet a New Yorker magazinban, Wizards of sound címen megjelent, Alex Ross által írt cikkből
Az Oliveto étteremben üldögélve, kellemes megnyugtató barátságos morajlás vet körül, amitől rendkívüli módon otthon éreztem magam, de ez nem a véletlen műve volt, hanem előre eltervezett. Az ember, aki mellém ült egy varázslószerű, hetvenegy éves ember volt tolsztojánus szakállal. Ő volt a legendás hangmérnök John Meyer. Vele volt Helen Meyer, a felesége, akik együtt a berkeley-i központtal működő Meyer Sound Laboratories tulajdonosai, ami felsőkategóriás audio termékek gyártásával foglalkozik és leginkább arról híresek, hogy egy silány akusztikájú térben is képesek kitűnő akusztikát varázsolni a Meyer hangrendszereken keresztül.
Amikor az Oliveto felújítás alatt állt a tulajdonos felhívta a Meyer Soundot, hogy tervezzenek neki egy társalgásbarátabb hangzást. Így került a Consallation rendszer egyik változata az étterembe. Ez a rendszer többek között hangfalakat, mikrofonokat is tartalmaz és egy digitál-audió platformot, mely mintát vesz a terem zajából, módosítja azt majd visszaküldi a megváltoztatott formát. A helyiség falait a Meyer által Libra systemnek hívott rendszer borítja, hangelnyelő panelekkel, melyek atraktív küllemmel rendelkeznek, az Oliveto esetében a berkeley-i Deborah O’Grady fotós által megörökített oliva ligetek képeivel. A rendszer digitális processzora egy hátsó helyiségben van elrejtve és egy tablettel vezérelhető. Minden asztalnak saját hangzónája van, de egyik sincs elszigetelve- magyarázza John. Megemlítette, hogy egy kollégája korábban megpróbálkozott azzal, hogy “éttermi zajt” fejlesszen ki, amely elnyomja a fecsegést, de a végeredmény egy tompa, steril környezet let. “Mindenki utálta! A szoba végeredményben teljesen halott volt”. Végül belekezdtek a Constellation rendszer kifejlesztésébe, mely hasonló a Photoshoppolt képhez, azaz a nemkívánatos elemeket eltávolítja. John azt magyarázta, hogy két komponens van, a hang, mint rezonáció, a korai visszaverődés amelyik tartalmazza a legérthetőbb információt és az utózengés, a visszhang mely szétmossa az előbbit. “Tehát most nézzük azokat a hangos embereket a hátam mögött, mi halljuk az általuk keltett zaj visszhangját, de nem eléggé ahhoz, hogy értsük is. A korai visszaverődés le let vágva, így hallod a hangjukat, de nem érted mit mondanak.” Az eredmény kellemes hangulat, zavaró káosz nélkül. |