Meyer Sound- A hangok varázslója, 3. rész
|
A cikk előzményei:
Meyer Sound- A hangok varázslója 1. Meyer Sound- A hangok varázslója 2. Az Oliveto-s vacsora előtt, bejártam a Meyer Sound kutatási és gyártási osztáját, ami több, mint kétszáz embert alkalmaz és foglalkoztat Berkeley raktárnegyedének különböző épületeiben. A komplexum egyik részében szakemberek szerelik össze az alkatrészeket, melyet helyben rendelkezésre álló ipari gépek állítanak elő: kevlár darabokat raknak egy Németországban készült feldolgozó gépbe, hogy az nagy mértékben hajlítható, szinte törhetetlen anyagot állítson elő hangszórókhoz. A Meyer gyár digitalis bűvészmutatványok és régimódi kézművesség ötvözésével operál. Meyerék egy kis házi színházban mutatták be hogyan is működik a Constellation rendszer. Lényeges alapelv, hogy elég flexilbilisnek kell lennie ahhoz, hogy bármilyen csarnok adottságaihoz és igényeihez képes legyen alkalmazkodni. Egy mozinak például száraz, visszhangmentes környezetre van szüksége, hogy a szavak jól érthetőek legyenek. A kamarazene előnye, az éles tiszta hangzás “meleg” rezonanciával fűszerezve. A zenekarok otthonosan érzik magukat egy teremben, ha a rezgési idő hosszú, azaz több, mint két másodperces, mint ahogy a bécsi Musicvereinnél is. A kórusok kiteljesednek a katedrálisok virágzó akusztikájában. A Constellation rendszer ilyenkor növeli az ismétlés számot, amely a tér méretével változik. Különböző beállítások között válogathatunk: mozi- vagy előadóterem (0.4 mp-es zengési idő), kamaraterem (1 mp-es zengési idő), színház (1.4 mp-es zengési idő), koncert terem (2 mp-es zengési idő), “szent hely” (2.8 mp-es zengési idő). Így a rendszer kiteljesítheti a kissé száraz helyek akusztikáját, mint a Zellebach Hall, vagy a Berkeley valamint akár egy tisztább hangzást is biztosíthat hangos jazz, vagy pop zene esetében, mint ahogy a Svetlanov Hall-ban, Moszkvában történt. “Nem tudtuk volna létrehozni ezt a rendszert, egy igazán erős számítógép nélkül”- mondta John Meyer- “Kalkulációink szerint ez húszezer visszhangot jelent másodpercenként és ennek az információnak még további 4-5 másodpercen keresztül a memóriájában kell maradnia, ami hatalmas mennyiségű adatot jelent. Ennek következtében, csak néhány éve sikerült megvalósítani a “szent hely” beállítást, mely mind közül a legösszetettebb.” René Mandel hegedűművész- aki egyben a Berkeley Symphony ügyvezető igazgatója is - kapható volt egy zenei demonstrációra. Megkaptam egy tablettel az irányítást és mialatt Mandel hegedűn játszotta Bach C-dúr szonátáját, váltogattam a különböző beállítások között. Ő fenntartotta a folyamatos zenei vonalat, míg én teleportáltam őt egyik virtuális helyszínből a másikba, szalonból a katedrálisba. A szituáció természetellenes volt és szélsőséges, de Mandel hangszere végig megtartotta jellegét, bármelyik akusztikus beállítást is választottam. John Meyer véleménye szerint: “Az egészben a legnehezebb azt elérni, hogy a fókusz az előadó zenészen maradjon. A térhatású hang el tud repíteni egy mesterségesen előállított terembe, de a hangnak a hangszerhez láncolva kell maradnia.” |