A Meyer Sound tovább emelte a tétet a Montreux-i Jazzfesztiválon
38 éves együttműködés gyümölcse a minden mással összehasonlíthatatlan koncertélmény
Az 58. Montreux-i Jazzfesztivál július 5. és 20. között tért vissza a svájci Genfi-tó partjára. Az 1967-es kezdetek óta a fesztivál a világ legelismertebb zenészeinek kötelező célpontjává vált, a soul, a jazz és a blues legendái mellett rocksztárokat, rappereket és minden műfaj feltörekvő művészeit vonzza.
A Montreux-i Jazzfesztivál hangosításáról 38 éve a Meyer Sound, a fesztivál innovációs és stratégiai partnere gondoskodik. "A Montreux-i Jazzfesztivállal való több évtizedes együttműködésünk a hangzásbeli kiválóság iránti közös elkötelezettségről szól" - mondta Andy Davies, a Meyer Sound termék- és szolgáltatási igazgatója. "Mivel a fesztivál arra törekszik, hogy a legjobb koncertélményeket nyújtsa, olyan partnerre van szüksége, aki a legjobb hangzásélményeket tudja biztosítani. Nagyon örülünk, hogy szerves részei lehetünk ennek az útnak”
Először fordult elő, hogy az események az építkezések miatt teljesen a Montreux-i Zene- és Kongresszusi Központon kívül zajlottak, ahol a Miles Davis és a Stravinski terem ikonikus helyszínei találhatók. A bezárás lehetőséget adott a fesztiválnak arra, hogy újra feltalálja magát, és 17 színpaddal bővüljön a Montreux-i tópart két kilométeres hosszában, valamint a város feletti hegyen található helyszínnel, amelynek központja a lélegzetelállító új Lake Stage és az átalakított kaszinó voltak.
A Montreux-i Jazzfesztivál hangosításáról 38 éve a Meyer Sound, a fesztivál innovációs és stratégiai partnere gondoskodik. "A Montreux-i Jazzfesztivállal való több évtizedes együttműködésünk a hangzásbeli kiválóság iránti közös elkötelezettségről szól" - mondta Andy Davies, a Meyer Sound termék- és szolgáltatási igazgatója. "Mivel a fesztivál arra törekszik, hogy a legjobb koncertélményeket nyújtsa, olyan partnerre van szüksége, aki a legjobb hangzásélményeket tudja biztosítani. Nagyon örülünk, hogy szerves részei lehetünk ennek az útnak”
Először fordult elő, hogy az események az építkezések miatt teljesen a Montreux-i Zene- és Kongresszusi Központon kívül zajlottak, ahol a Miles Davis és a Stravinski terem ikonikus helyszínei találhatók. A bezárás lehetőséget adott a fesztiválnak arra, hogy újra feltalálja magát, és 17 színpaddal bővüljön a Montreux-i tópart két kilométeres hosszában, valamint a város feletti hegyen található helyszínnel, amelynek központja a lélegzetelállító új Lake Stage és az átalakított kaszinó voltak.
A több mint 400 Meyer Sound hangsugárzó több tucat előadó fellépését szolgálta, Janelle Monáe-tól kezdve a Rag'n'Bone Manig, Raye-ig, Justice-ig, Duran Duranig és Diana Krallig. A rendszerek a PANTHER™ nagyméretű line array hangsugárzótól és a 2100-LFC mélyládáktól a Lake Stage-en a LINA és LEOPARD kompakt line array fürtökig, az ULTRA család pontforrás hangsugárzóitól, az Intelligent DC termékektől és a Bluehorn System stúdiómonitorokig megtalálhatóak voltak a fesztiválon.
A Meyer Sound technológiái generációkon íveltek át, a fesztiválon 20. alkalommal megjelenő vintage UPA hangszóróktól a legmodernebb Spacemap Go immersive rendszerig. A rendszereket José Gaudin, a Meyer Sound munkatársa tervezte, aki immár 21. alkalommal dolgozott a fesztiválon. A rendszereket Oscar Barrientos és Ianina Canalis, a Meyer Sound támogató csapata kalibrálta a helyszínen. Az összes audio-, fény- és videóberendezést ismét a svájci Skynight rentál és integrátor cég szállította. |
A Lake Stage, egy 5500 férőhelyes, tóparton, lenyűgöző alpesi háttér előtt felállított helyszín, a PANTHER és a 2100-LFC tökéletes párosítását mutatta be, ezek alkották a fő PA rendszert és a delay szekciót, amelyeket LEOPARD és LINA hangsugárzók, ULTRA-X20 és ULTRA-X40 kompakt hangsugárzók, valamint 1100-LFC mélyládák támogattak.
A rendszert 8 Galileo GALAXY 816 hálózati platform vezérelte, amelyek MILAN gerinchálózaton futottak. A Nebra szoftverplatform felügyelte és kezelte a MILAN-nal felszerelt hangsugárzókat, például a PANTHER-t és a 2100-LFC-t, valamint az RMS-sel felszerelt rendszereket, például a LEOPARD-ot. "A PANTHER olyan, mint egy hatalmas stúdiómonitor. A rendszer pontossága és átláthatósága hihetetlen" - mondta Martin Reich, a Montreux Jazz Festival hangzásért felelős vezetője. "És a mélysugárzók, a 2100-LFC-k ezt a pontosságot még 30 Hz-ig fokozzák. Most, hogy kültéren hallhatjuk a rendszert a szobai reflexiók nélkül, még lenyűgözőbb, hogy milyen pontos." Alex Bolis, Martin Reich asszisztense kivételesen következetes lefedettséget tapasztalt a Lake Stage-nél. "A rendszer nagyon lenyűgöző volt" - mondta. "Egészen hátul ülhettem, és még mindig ugyanazt a nyomást éreztem a mélysugárzók és a mélyközépek terén, mint közvetlenül az első sorban." "Az első napokban sokat jártam körbe az XL2-es mérőműszeremmel, hogy megmérjem a lefedettséget a közönség egész területén" - teszi hozzá Bolis. "Meglepett, hogy minden egyes helyen, ahol mértem, ugyanaz volt a szint és ugyanaz a hangzás. Néhány nap múlva már nem hordtam magammal az XL2-t." |
A látogató mérnökök nagyra értékelték a PANTHER precizitását. "Nagyon élveztem PJ Harvey Montreux-i Jazz Fesztivál show-jának keverését a PANTHER rendszeren" - mondja Howard "Head" Bullivant FOH hangmérnök. "Hallottam a legfinomabb EQ- és szintváltozásokat... örültem, hogy mennyire precízen lehetett dolgozni."
Clive Alcock, Diana Krall FOH hangmérnöke dicsérte a PANTHER pontosságát és részletességét. "Diana-t keverve a Lake színpadon úgy éreztem, hogy a közép- és magas frekvenciás részek hűsége nagyon élethű volt, különösen az 5-15 kHz-es tartományban, ahol sok más termék jelentős elkenődést és torzítást mutat" - mondta. "Bár a tömbben több mélyhang van, mint amennyire szükségem van, nagyon lineárisnak tűnik, és nagyon simán illeszkedik a mélynyomó szekcióhoz. Ez tényleg segít megőrizni a vonós basszus áthallások integritását, mert a hangmagasság egészen az alapokig tisztán meghatározható marad."
Clive Alcock, Diana Krall FOH hangmérnöke dicsérte a PANTHER pontosságát és részletességét. "Diana-t keverve a Lake színpadon úgy éreztem, hogy a közép- és magas frekvenciás részek hűsége nagyon élethű volt, különösen az 5-15 kHz-es tartományban, ahol sok más termék jelentős elkenődést és torzítást mutat" - mondta. "Bár a tömbben több mélyhang van, mint amennyire szükségem van, nagyon lineárisnak tűnik, és nagyon simán illeszkedik a mélynyomó szekcióhoz. Ez tényleg segít megőrizni a vonós basszus áthallások integritását, mert a hangmagasság egészen az alapokig tisztán meghatározható marad."
Montreux-ban ünnepelte az ikonikus Casino is a visszatérését, a jelenlegi épület az eredeti épület helyébe lépett, amely 1971-ben egy Frank Zappa koncert alatt a porig égett, és amely a Deep Purple "Smoke on the Water" című slágerét ihlette. Az 1300 fős befogadóképességű, újragondolt helyszín félig ülő, félig álló helyekkel kínálta a fénykor emlékeit idéző felállást.
A bonyolult, alacsony mennyezetű helyszín korlátaihoz tervezett fő Kaszinó-rendszer alapjai a Meyer Sound LINA kompakt line array hangsugárzók és 900-LFC kompakt mélysugárzó elemek voltak, amelyeket ULTRA-X40 és ULTRA-X20 kompakt hangsugárzók, UPQ-1P teljes méretű hangsugárzók, valamint 750-LFC és 1100-LFC mélyfrekvenciás hangfalak támogattak. A rendszert Galileo GALAXY 816 hálózati platformok vezérelték.
A Meyer Sound Spacemap Go programjának bemutatásával először volt lehetőség térbeli hangzás keverésére. A látogató mérnököknek lehetőségük nyílt a rendszer gyakorlati kipróbálására, és részt vehettek a Genfi Egyetem által szervezett, magával ragadó workshopon, amelyen Ianina Canalis, a Meyer Sound Application Architect és Spatial Audio Specialistája tartott előadást.
A memphisi rendszer középpontjában UPQ-1P hangszórók és 900-LFC elemek, fillként ULTRA-X20 hangszórók, valamint ULTRA-X40 és 750-LFC szubok, mint delay elemek, álltak. Ez a rendszer lehetővé tette a mérnökök számára, hogy kényelmesen keverjenek hagyományos sztereóban, tökéletes térlefedettséggel. Azok számára, akik egy magával ragadó hangzásvilágba kívántak lépni, további ULTRA-X40 és ULTRA-X20 hangszórók biztosítottak extra forrásokat, amelyeket a Spacemap Go segítségével integráltak a fő PA-ba. A vezérlés Galileo GALAXY 816 hálózati platformokon keresztül történt, amelyek a MILAN-on keresztül kapcsolódtak a helyszín DiGiCo konzoljához.
Max Brocard, a Memphis FOH hangmérnöke, aki a workshopokat és a nappali rendezvényeket keverte a helyszínen, atmoszférikus megközelítést alkalmazott. "Akusztikus zenével nem lehet őrült dolgokat csinálni, mert hűnek kell maradnia az előadóhoz, akit keverünk. De ez fokozza az előadást, még akkor is, ha jazzről van szó, mert az oldalsó részekre tehetünk például visszhangot, és az egész hely sokkal élénkebbnek tűnik, mintha a zenében lennél, és nem csak a zenét látnád magad előtt." - mondta.
A bonyolult, alacsony mennyezetű helyszín korlátaihoz tervezett fő Kaszinó-rendszer alapjai a Meyer Sound LINA kompakt line array hangsugárzók és 900-LFC kompakt mélysugárzó elemek voltak, amelyeket ULTRA-X40 és ULTRA-X20 kompakt hangsugárzók, UPQ-1P teljes méretű hangsugárzók, valamint 750-LFC és 1100-LFC mélyfrekvenciás hangfalak támogattak. A rendszert Galileo GALAXY 816 hálózati platformok vezérelték.
A Meyer Sound Spacemap Go programjának bemutatásával először volt lehetőség térbeli hangzás keverésére. A látogató mérnököknek lehetőségük nyílt a rendszer gyakorlati kipróbálására, és részt vehettek a Genfi Egyetem által szervezett, magával ragadó workshopon, amelyen Ianina Canalis, a Meyer Sound Application Architect és Spatial Audio Specialistája tartott előadást.
A memphisi rendszer középpontjában UPQ-1P hangszórók és 900-LFC elemek, fillként ULTRA-X20 hangszórók, valamint ULTRA-X40 és 750-LFC szubok, mint delay elemek, álltak. Ez a rendszer lehetővé tette a mérnökök számára, hogy kényelmesen keverjenek hagyományos sztereóban, tökéletes térlefedettséggel. Azok számára, akik egy magával ragadó hangzásvilágba kívántak lépni, további ULTRA-X40 és ULTRA-X20 hangszórók biztosítottak extra forrásokat, amelyeket a Spacemap Go segítségével integráltak a fő PA-ba. A vezérlés Galileo GALAXY 816 hálózati platformokon keresztül történt, amelyek a MILAN-on keresztül kapcsolódtak a helyszín DiGiCo konzoljához.
Max Brocard, a Memphis FOH hangmérnöke, aki a workshopokat és a nappali rendezvényeket keverte a helyszínen, atmoszférikus megközelítést alkalmazott. "Akusztikus zenével nem lehet őrült dolgokat csinálni, mert hűnek kell maradnia az előadóhoz, akit keverünk. De ez fokozza az előadást, még akkor is, ha jazzről van szó, mert az oldalsó részekre tehetünk például visszhangot, és az egész hely sokkal élénkebbnek tűnik, mintha a zenében lennél, és nem csak a zenét látnád magad előtt." - mondta.
Ez is egy újabb módja annak, hogy a Meyer Sound és a Montreux-i Jazzfesztivál folyamatosan emeli a fesztivál hangélményét a mérnökök és a koncertlátogatók számára egyaránt, ami a fesztivál 60. évének - és a Meyer Sounddal való együttműködés 40. évfordulójának közeledtével a legfontosabb.
"Ez az együttműködés tükrözi mindazt, amiben John és Helen Meyer hisz" - mondja Davies. "A Montreux-i Jazzfesztivál a mi DNS-ünk része, mi pedig az övéké. Izgatottan várjuk az elkövetkező sok-sok évet a partnerség, az innováció és a kiemelkedő hangzás jegyében." |
Forrás: https://meyersound.com/news/mjf-2024/
Fényképek: Ralph Larmann
Fényképek: Ralph Larmann